Bijlage 1:

Vol ‘Vossenhol’ als bewaker van Groesbeekse basisschool

Onvermoeibaar kijken zes jonge vossen met hun alerte moeder -de moervos- uit over de Paulus Potterweg in Groesbeek. Ouder worden doen ze niet, hun gestaltes zijn immers in brons gegoten. ‘Vossenhol’ heet dit kunstwerk dat de nabijgelegen basisschool ‘t Vossenhol lijkt te bewaken.

Maker van het dierenobject is de in 2017 overleden kunstenaar Dolf Wong Lun Hing, telg uit een Limburgs doktersgezin dat meer artistieke kinderen voortbracht. Zijn vader was huisarts in Roermond en zijn moeder een dochter van architect Caspar Franssen.

Zoon Dolf werd in 1921 als derde kind geboren. Hij voelde zich aanvankelijk net als zijn vader tot de studie medicijnen aangetrokken, maar hij bedacht zich en studeerde van 1941 tot 1947 in Amsterdam aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten.

De allereerste opdracht voor een kunstwerk in de openbare ruimte kreeg Dolf Wong in 1946 van de gemeente Roermond: de mannen van de stad droegen een bronzen kunstwerk als eerbetoon op aan de Roermondse vrouwen die zich tijdens de oorlogswinter zo moedig hadden gedragen. Aan hen is ‘Jubileumfontein’ gewijd.

Kunstenaar Wong staat te boek als monumentaal kunstenaar die realistische kunstwerken maakt. Hij vervaardigde veel wisseltrofeeën in de jacht-, schiet-, golf-, roei- en paardenwereld. Zijn specialisatie besloeg bijna de hele dierenwereld. Van paarden tot allerlei dieren uit de jachtwereld: waterwild, hazen, fazanten, vossen, reeën, herten en wilde zwijnen. 

Brons is het favoriete materiaal waarmee hij mens en dier uitbeeldt. ‘Vossenhol’ in Groesbeek dat dateert van 1975, is daar een voorbeeld van. Het lijf van moedervos heeft Wong zo ruw opgezet dat het lijkt alsof hij er zijn persoonlijke duimdruk op heeft willen achterlaten.

Anders dan sommige tijdgenoten heeft Wong zich afzijdig gehouden van abstract werken. In het kwartaalblad Ruimtelijk dat in Roermond en omstreken verscheen, verklaart Wong in december 2008 zijn liefde voor het realistische werk. “De abstracte kunst is voor heel veel beoefenaars een excuus geworden voor een gebrek aan een beeldhouwkundig vocabulaire. Net als in de dicht- en schrijfkunst is het vocabulaire in de beeldhouwkunst een middel om een beeld te maken. Bij het maken van een paard is kennis van de anatomie van een paard belangrijk. En niet een koe maken en zeggen: dat is zoals ik een paard zie.”

Wong maakte dus een studie van datgene dat hij wilde verbeelden. ‘Vossenhol’ maakt daarop geen uitzondering. Hij wist dat een vos in de regel zo’n zes welpen werpt. Vanaf de vierde week groeien de neus en de oren van de welpen snel en na zes maanden zijn de jongen niet meer van de volwassen vossen te onderscheiden. Maar zo oud zijn ze in beeld ‘Vossenhol’ dus nog niet.

Kunstenaar Wong overleed in 2017 op 95-jarige leeftijd in het landelijke Neer in midden-Limburg, waar een woonboerderij voor hem zowat de helft van zijn leven zijn thuis was.

Tekst en foto: Henk Verhagen.

 

Deel het op Social Media