Ravenberg 7, Villa Welgelegen Aan de Ravenberg 7 ligt de villa met de naam Welgelegen. Welgelegen is een ontwerp van Oscar Leeuw en werd gebouwd op de plek van het in 1900 afgebroken Huize Hoogerberg, een landhuis uit het begin van de negentiende eeuw.  In de op de noordelijke helling van de stuwwal gelegen ruime tuin van de villa bevond zich vanaf 1901 een uitkijkpunt ("rondeel”). Hier konden potentiële kopers van een villa in het Van Heutzpark genieten van het uitzicht over de polder. De toegang tot Welgelegen wordt gemarkeerd door een art nouveau smeedijzeren hek tussen (later vernieuwde) kolommen. Op de rechterzijgevel is in een rechthoekig kader de naam Welgelegen te zien, in art nouveau stijl. Op meerdere plekken in het exterieur van het pand bevinden zich gestileerde leeuwenkoppen van houtsnijwerk, mogelijk een handtekening van Oscar Leeuw. De voordeur, diverse rond- en segmentboogvormige vensters en bovenlichten en ook raamdorpels getuigen van art nouveau-stijl (Nieuwe Kunst). Het pand is gepleisterd in grijstinten, maar heeft rode details van zgn. verblendsteen en imitatie-vakwerk in donkergroen geschilderd pleisterwerk. Door een granaatinslag tijdens Duitse beschietingen in de periode september 1944-maart 1945 is de achtergevel en een deel van de oostelijke zijgevel zwaar beschadigd geraakt. De huidige bewoners zijn echter al jaren bezig de villa zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Na 1905 kwam de groei van het villapark of Van Heutzpark enige tijd stil te liggen. Pas vanaf 1930 werd het hogergelegen deel van de Ravenberg verder bebouwd. Er kwamen enkele twee-onder-een-kapwoningen in typische jaren ’30- stijl. Deze zijn (nog) niet aangemerkt als gemeentelijk monument, maar vormen een fraai ensemble. Ravenberg 9 In 1937 volgde de opdracht tot de bouw van een vrijstaand landhuis aan de Ravenberg 9 op een groot naar het noordoosten aflopend perceel, nauwelijks zichtbaar vanaf de weg. Architect was H.C. van de Leur, die eerder ook de St. Remigiuskerk in Leuth had ontworpen. De asymmetrische voorgevel heeft een ommuurd bordes en een voordeur met houtsnijwerk in kruisvormige decoratie en een fraai achthoekig venstertje. In de oorspronkelijke gietbetonnen brievenbussleuf staat nog de naam van de oorspronkelijke eigenaar, W. Tuts, gegraveerd. Alle ramen zijn vier- of zesruits. Ook zijn er nog diverse glas-in-loodramen aanwezig. Het pand is gebouwd in de stijl van de Delftse School. Typerend hiervoor is het teruggrijpen op traditionele vormen (bijv. Hollandse renaissance), zonder het verleden exact te willen kopiëren. Er werd veelal gebruik gemaakt van donkere baksteen en zesruitsramen en ook komt vaak een geknikt pannendak voor. Het landhuis aan de Ravenberg 9 werd, evenals villa Welgelegen,in de laatste oorlogswinter getroffen door een granaatinslag. Hierdoor raakte het rechterdeel van de woonkamer beschadigd. In 1957 werd een bijzondere cirkelvormige garage gebouwd in de tuin. In 2003 volgde een aanbouw aan de achterzijde. Wanneer men verder omhoog loopt en het e-vormige patroon volgt van de weg, loopt men vanzelf het bos in ter hoogte van de voormalige boswachterswoning. Het is een aanrader om tot de top van de Ravenberg te wandelen, daar wacht u een prachtig uitzicht over de Ooijpolder en Persingen. Ravenberg 10 "De Berken" Samen met Ravenberg 12, "De Klim”, ontworpen door H.G. van den Boogaard in 1953. Aanbouw aan beide huizen ontworpen door W. van Boldrik in 1961. Bouwstijl: Wederopbouw. Ravenberg 34-36 Ontworpen door P.J. Leenders in 1931 in het kader van verkavelingsplan Villapark Ravenberg. Interbellum. Ravenberg 38 Wit vrijstaand woonhuis midden: ontworpen door Wiegerinck & Goorhuis in 1950. Bouwstijl: Wederopbouw. Ravenberg 32-30 Samen met dubbel woonhuis 28-26 ontworpen door P.J. Leenders in 1930 in het kader van verkavelingsplan Villapark Ravenberg. Bouwstijl: Interbellum. PC Villa Welgelegen Toegang tot de Ravenberg rond 1905 met links het afgebroken hotel De Oorsprong Ravenberg 9 Ravenberg 10 Ravenberg 26-28 Ravenberg 34-36